TUD RÓLA...

HOGY RUANDÁBAN A FARMEREK SPECIÁLIS BICIKLIVEL SZÁLLÍTJÁK A KÁVÉT?

Ruandában manapság több mint félmillió mikrogazdaság él a kávéból. Az elmúlt évtizedben rengeteg feldolgozóállomás jött lére. A legkeresettebbnek a Kivu-tó környéki, nyugati tartományból származó organikusan termesztett édes-gyümölcsös arabica fajták. 

Logisztika afrikai igényekhez igazítva

A Ritchey név főleg a kerékpárosok körében lehet ismert, mint a könnyű és drága kiegészítők márkája.  Az alapító, Tom Ritchey amerikai sportoló és üzletember, aki 2005-ben bejárta kerékpárral a már viszonylag biztonságos, de szétrombolt Ruandát. Útja során nemcsak a páratlan természeti kincsekkel szembesült, hanem az ott élők mindennapi nehézségeivel is. Például azzal, hogy a kávéfarmerek csak kínkeserves módon tudják elszállítani az ültetvényeiken leszüretelt kávécseresznyét a feldolgozó állomásokra.Mivel a motorizált járművek sok farmer számára megfizethetetlenül drágák, így Ruandában csak a kerékpár volt az egyetlen szóba jöhető szállítóeszköz. Ritchey profi bringásként speciális, kávészállító kerékpár kifejlesztésében és elterjesztésében látta meg a valódi segítségnyújtás lehetőségét. Létrehozott egy alapítványt, és belefogott a helyiek igényéhez igazodó szállítóeszköz megtervezésébe.A Project Rwanda kerékpárjait speciálisan az itteni elvárásoknak megfelelően tervezték, teherbírásuk körülbelül 200 kiló, így nagyobb mennyiségű kávé szállítására is alkalmasak. A kerékpárok nyolc-sebességesek. Kínában gyártják őket, de a végső összeszerelés a helyszínen történik. Az előállítási áruk 300 dollár körül mozog (nagyjából százezer forint), ami még mindig túl sok lenne a helyi családoknak, így megvásárlásukat több éves mikrokölcsönökkel segítik. A projekthez csatlakozott a legendás kerékpáros Jack Boyer is, aki a Team Rwanda nemzeti csapat alapítója lett.